
Un acte ple de símbols, humil i festiu
Una tarda de celebració, perquè com diu Maria del Carmen de la Fuente, directora de Migra Studium, “si alguna cosa ens agrada és no perdre’ns cap festa”. Fem 20 anys i aquest dimecres 15 de març ho hem celebrat amb un acte que ha estat també reconeixement, agraïment, compromís i denúncia. I amb dos preciosos moments en què les paraules han deixat pas a la música, el silenci i la pregària interreligiosa. Tot ha passat en un escenari ocupat en un dels seus extrems per una porta oberta, imatge que simbolitza un dels trets principals de Migra Studium.
El primer director de l’entitat, el jesuïta Quim Pons, ha recordat el context que va portar, l’any 2003, a la creació de Migra Studium. A finals dels anys 90 i principis de la dècada del 2000, als barris i a la premsa es parlava cada vegada més de l’arribada de persones migrants. Va ser el moment de la tancada de migrants a l’Església de Santa Maria del Pi o la polèmica per la construcció d’una mesquita a Premià, entre d’altres. La Companyia de Jesús va decidir llavors impulsar una entitat social per acompanyar les persones migrants més vulnerables, situant-la al barri gòtic de Barcelona, on ja hi havia una comunitat de jesuïtes. El contacte amb les persones migrants a través dels primers cursos de llengua van mostrar que no n’hi ha prou amb les classes, que calia també crear espais de trobada i d’amistat, de compartir... i així Migra Studium va construint una manera pròpia de fer i d’acompanyar, que s’ha destacat al llarg de la celebració, i que s’ha anat concretant en diversos projectes, entre ells, l’Espai Interreligiós que esdevé una proposta educativa pionera a l’entorn de la diversitat religiosa; el grup de visites al Centre d’Internament d'Estrangers de Barcelona, que ens acosta a una de les realitats més fosques de la ciutat; o més recentment, a partir de l’any 2018, la creació de la xarxa d’hospitalitat per a l’acollida en famílies de persones migrants.
Durant la celebracio hem volgut, en arribar als 20 anys, fer una mirada a allò fet, els límits i els reptes, a través d’un diàleg a quatre veus, amb Eunice Romero, directora general de Migracions, Refugi i Antiracisme de la Generalitat de Catalunya; Sònia Fuertes, Comissionada d’Acció Social a l’Àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona; Fátima Ahmed, Cofundadora i Presidenta de l'Associació Intercultural Diàlegs de Dona; i Luis Arancibia, Delegat del Sector Social de la Companyia de Jesús a Espanya.
En el debat s’ha destacat la capacitat de l’entitat de canviar la vida de persones concretes, que han trobat, darrera la porta de Migra Studium, un espai segur i de confiança. La humilitat i la curiositat, la capacitat d’aprendre i d’oferir respostes arriscades, són trets de la manera de fer de Migra Studium que s’han posat de relleu. “Migra Studium és imprescindible no només pel què fa, si no per com ho fa”, s’ha dit. També s’ha parlat de reptes, com la necessitat de retenir i sumar tot el talent i la riquesa de les persones que s’acompanyem, donant-los més protagonisme. I convertir l’experiència en aprenentatges i propostes que puguin contribuir a generar canvis estructurals.
L’acte ha comptat amb la interpretació d’una peça musical per part d’Èric Seró al Handpan, que ha donat pas després a la intervenció final per part de M. Carmen de la Fuente, directora, i Santi Torres, president del patronat. Tots dos han volgut fer una reivindicació de la tradició d’acció social de la Companyia de Jesús, que és als orígens de Migra Studium, i que enllaça amb la visió del P. Pedro Arrupe en crear el Servei Jesuïta als Refugiats l’any 1980. També han recordat que cal acompanyar l’acció amb reflexió, estudi i denúncia. “No ens conformem a ser la crossa assistencial d’un sistema malalt de racisme i de maltracte cap a les persones migrants, ens cal denunciar al costat d’altres, i especialment de les mateixes organitzacions de persones migrants, aquells drets humans qüestionats des d’un racisme creixent”, han dit. Finalment, han reivindicat el caràcter comunitari de l’entitat, i han fet un agraïment a les moltes persones que han passat per Migra Studium ja sigui com a voluntaris o formant part de l’equip professional.